
Interesuje cię nie tylko tworzenie treści w mediach, ale także budowaniem relacji z ludźmi? Chcesz współtworzyć swoimi działaniami komunikacyjnymi markę firmy lub instytucji? Wydział Humanistyczny UWM zaprasza na studia magisterskie na kierunku komunikacja wizerunkowa i public relations.
Każdy, kto miał okazję obserwować działania dużych firm, wie, że komunikacja wizerunkowa to nie tylko wysyłanie komunikatów prasowych czy publikowanie postów w mediach społecznościowych. To przemyślana strategia działań marketingowych, związana z tym, co firma komunikuje, w jaki sposób, w jakim celu, co jest dla niej ważne, jakim językiem się posługuje, do jakich odbiorców się zwraca i których kanałów komunikacyjnych do tego używa. To także plan działań, którego efekty są monitorowane i w razie potrzeby weryfikowane. Aby zostać specjalistką czy specjalistą w tej dziedzinie, potrzebna jest baza z wiedzy teoretycznej i czerpanie z doświadczenia praktyków. O tym, że jest zapotrzebowanie na takich pracowników, świadczą m.in. ogłoszenia na portalach rekrutacyjnych czy kryzysy wizerunkowe firm np. w mediach społecznościowych. Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Humanistycznym UWM wychodzi naprzeciw tym potrzebom i proponuje nowy kierunek studiów magisterskich – komunikację wizerunkową i public relations.
Jakość i interdyscyplinarność
– Warto studiować ten kierunek, bo daje nowe możliwości na rynku pracy i nowoczesną wiedzę o marketingu i PR. Ten obszar związany jest zarówno z nowymi technologiami, jak i z pracą z ludźmi. Kierunek skierowany jest do absolwentów studiów licencjackich, którzy chcą współtworzyć markę firmy, na rzecz której będą pracować. To więcej niż tworzenie tekstów, bo absolwenci komunikacji wizerunkowej będą mogli mierzyć rezultaty swoich działań, testować, czy komunikacja działa, czy ludzie są zainteresowani ofertą firmy, którą będą promować. Rzetelny public relations to działanie na rzecz organizacji, ale także na rzecz ludzi, którzy są jej klientami – mówi prof. Aleksander Kiklewicz z Wydziału Humanistycznego UWM, koordynator nowego kierunku studiów.
Kierunek jest interdyscyplinarny, bo zawiera w sobie elementy dziennikarstwa i komunikacji społecznej, marketingu i zarządzania, psychologii społecznej. Program opiera się na komunikacji, która ma swoje cele, treści, wykonawców, narzędzia i efekty. Absolwenci będą posiadać umiejętności realizacji kampanii promocyjnych, projektowania komunikacji marketingowej, zwłaszcza systemów identyfikacji wizualnej, tworzenia spójnej kultury korporacyjnej.
– Dbamy o jakość i zabezpieczamy ją przez doświadczoną kadrę. Jej bazę będą stanowili pracownicy Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, ale nawiązaliśmy też współpracę z Wydziałem Nauk Ekonomicznych, którego przedstawiciele poprowadzą kilka przedmiotów. Studenci zdobędą wiedzę w zakresie marketingu i planowania marketingowego, strategii komunikacyjnych w biznesie, zarządzania relacjami z klientami – dodaje prof. Kiklewicz.
Kierunek jako efekt badania potrzeb rynku i młodych ludzi
Według raportu Biura Analiz Strategicznych UWM w Olsztynie branża public relations zmaga się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów. Według istniejących danych tylko 30 proc. specjalistów pracujących w sektorze PR ma odpowiednie wykształcenie w tym zakresie.
– Różne raporty i analiza mediów skłaniają nas do wniosku, że jest duże zapotrzebowanie na specjalistów od komunikacji wizerunkowej i PR. Uniwersytet pośredniczy między rynkiem pracy a rzeszą młodych ludzi, którzy przychodzą do nas na studia. Musimy zwracać uwagę na to, jakich kwalifikacji u przyszłych pracowników potrzebuje rynek i kogo musimy wykształcić. Studenci powinni mieć poczucie, że na rynku pracy są oczekiwani i potrzebni oraz że mogą dostać pracę dobrze płatną – wyjaśnia prof. Kiklewicz.
W jakich zawodach mogą pracować absolwenci?
Kwalifikacje, wiedza i umiejętności zdobyte podczas studiów mogą przydać się w każdej firmie i organizacji, bo każda komunikuje się z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Absolwenci mogą podjąć pracę w nowych, atrakcyjnych i dobrze płatnych zawodach, mi.in. jako specjalista ds. public relations, pracownik działu PR i kreowania wizerunku, rzecznik prasowy, konsultant ds. zintegrowanej komunikacji marketingowej, specjalista ds. promocji lub content marketingu.
Jedyny taki kierunek w tym regionie Polski
Około 20 uczelni wyższych w Polsce oferuje studia, w których nazwie jest komunikacja wizerunkowa lub public relations, jednak przeważnie są to szkoły prywatne. W naszym województwie UWM w Olsztynie będzie jedynym publicznym ośrodkiem akademickim, gdzie można będzie zdobyć stopień magistra w zakresie komunikacji wizerunkowej i public relations.
Jeśli masz za sobą studia licencjackie, interesujesz się marketingiem, komunikacją, mediami i zastanawiasz się nad możliwością ciekawej pracy w przyszłości – warto rozważyć komunikację wizerunkową i PR jako kierunek studiów magisterskich.
Kierunek Komunikacja wizerunkowa i public relations na portalu rekrutacyjnym >>